Alimente

Nutritia este esentiala pentru mentinerea sanatatii si starii de bine a fiintei umane, la orice vârsta. Este important de observat ca toti indivizii umani au nevoie de aceleasi principii alimentare, pe parcursul întregii vieti, dar în proportii diferite în functie de vârsta si de starea de sanatate a fiecaruia si de regimul de activitate; copiii de vârsta mica au nevoi nutritionale specifice, în special pentru a sustine procesul de crestere si dezvoltare, dar si pentru a furniza energie, în timp ce adultii au nevoie de nutrienti care sa mentina sau sa refaca sanatatea tesuturilor si sa furnizeze energie pentru functionarea organismului.

Pentru a promova si induce copiilor o conduita nutritionala corecta si benefica, parintii si cei care au în grija copii trebuie sa dea un bun exemplu, întrucât copiii privesc cu admiratie si imita modelele persoanelor semnificative din viata lor – parinti, profesori. Bunele obiceiuri (ca si cele mai putin bune, de altfel) pornesc de acasa, cu atât mai mult în ceea ce priveste comportamentul alimentar si obiceiurile nutritionale.

Calitatea nutritiei depinde de modul cum alegem alimentele, de diversitatea acestora distribuita zilnic în mese echilibrate si adecvate nevoilor copilului, de aportul adecvat de nutrienti esentiali (acele substante cu rol nutritiv ce nu pot fi sintetizate de catre organism, dar care sunt importante pentru o buna functionare si mentinerea starii de sanatate). Trebuie retinut ca nu exista niciun aliment care, singur, sa îndeplineasca toate nevoile organismului; exista o singura exceptie de la aceasta regula, si anume, laptele matern – singurul aliment care contine absolut tot ceea ce este necesar sugarului pâna la 3-4 luni de viata.

Cele patru principale categorii de alimente care constituie baza alimentatiei sunt:

• Laptele si produsele din lapte.

• Carnea si derivatele acesteia.

• Fructele si legumele.

• Cerealele si pâinea.

Fiecare   grup   de   alimente   are   anumite   calitati   nutritionale   importante   pentru   organism   si,respectiv, anumite  lipsuri – elemente  insuficiente, ce  trebuie aduse  din alta grupa de  alimente.

Astfel:

• Laptele si produsele lactate aduc un aport important de calciu, proteine si riboflavina, dar se caracterizeaza prin aport insuficient de fier si vitamina C.

• Carnea   si   derivatele   –   aport   important  de   proteine,   tiamina,   riboflavina,   niacina,   fier,   dar aport insuficient de calciu, vitamina C, vitamina A.

• Fructele si legumele aduc un aport important de vitamina A, vitamina C si fibre, dar insuficient de vitamina B 12, grasimi si, respectiv, proteine.

• Cerealele si pâinea sunt importante pentru aportul de fier, tiamina, niacina, riboflavina si carbohidrati complecsi, dar au un continut insuficient de calciu, vitamina A, vitamina C.

Exista si alte elemente care fac parte din alimentatie, dar nu sunt cuprinse în aceste patru categorii principale – zaharurile rafinate, uleiurile si grasimile, alcoolul – acestea au un continut nutritional sarac, dar un continut caloric foarte mare, ceea ce duce, prin adaugarea unor cantitati semnificative din aceste elemente la dieta, sa se reduca valoarea nutritionala a grupelor principale, concentratia vitaminelor… dar sa creasca aportul caloric.

Pentru a mentine o dieta sanatoasa este indicat:

• Sa existe o diversitate de produse din cele 4 categorii principale, în fiecare zi; fructe si legume,lactate, carne , fainoase integrale.

• Sa evitam excesul caloric, pentru a preveni excesul ponderal; un bun echilibru între consumul caloric si aportul de calorii, previne cresterea excesiva în greutate, asa dupa cum un aport caloric corespunzator nevoilor de crestere, dezvoltare si activitate ale organismului, previne deficitul ponderal. În cazul copiilor mici, majoritatea malnutritiilor sunt prin lipsa de aport corespunzator; în ultimii ani, ca urmare a aparitiei si diversitatii alimentelor rafinate, hipercalorice, apar tot mai frecvent si forme de malnutritie prin exces caloric , chiar si la copii,în special de vârsta scolara.

• Sa mentinem un aport moderat (chiar limitat) de grasimi saturate si colesterol (unt, oua,carne grasa, brânzeturi grase) – fara exces.

• Sa aducem în alimentatie fibre din fructe, legume si cereale integrale – esentiale pentru buna functionare a tractului digestiv si, deci, a proceselor de absorbtie a nutrientilor si eliminare a produsilor toxici.

• Evitarea adaosului de zaharuri rafinate; acestea nu au valoare nutritionala, în schimb sunt intens calorigene, favorizeaza obezitatea, cariile dentare si obiceiuri (paternuri) nutritional metabolice eronate sau chiar daunatoare.

• Evitarea excesului de sodiu (sare) (evitarea alimentelor foarte sarate si, pe cât posibil, evitarea adaosului de sodiu la consumarea alimentelor; cantitatea de sodiu prezenta într-o alimentatie echilibrata este, de obicei, suficienta organismului).

• Sa mentinem o igiena a alimentatiei – adica un mod ordonat si coerent de alimentatie (distributia meselor pe parcursul unei zile, calitatea nutritionala a meselor în functie de momentul zilei si de tipul de alimentatie, modul corect de preparare a alimentelor si calitatea alimentelor, evitarea contaminarilor bacteriene), precum si o atitudine psihologica sanatoasa (masa trebuie sa fie un moment placut, linistit; mâncarea nu este o „gratificatie” sau un „premiu”, ci o necesitate; copiii nu trebuie fortati sa manânce si nici certati pentru ca „nu au mâncat tot din farfurie”; adesea, ca urmare a asocierii unei încarcaturi emotional-afective de actul alimentatiei, copiii de vârsta mica fac tulburari alimentare ce vor dura toata viata, fie prin reducerea voluntara a aportului, fie prin refuzul anumitor alimente, fie prin consumul în excesal altora).

Fiecare parinte acorda, în mod instinctiv, o mare importanta alimentelor pe care le asigura copiilor sai; aceasta face parte din instinctul de conservare a speciei, din rolurile fundamentale de parinte – sa asigure hrana puilor sai! Adesea, aceasta grija pentru alimentatie poate sa devina nu atât de benefica pentru copil, fie prin cicalirea permanenta în legatura cu mîncarea,fie prin a i se pune la dispozitie un exces de alimente hiper-calorice sau inadecvate vârstei sinevoilor sale.

Criteriul fundamental care sta la baza evaluarii calitatii nutritiei, pe grupe de vârsta, îl reprezinta evaluarea cresterii, dezvoltarii si starii de sanatate, în functie de parametrii vârstei respective. Astfel, sugarul si copilul sub trei ani trebuie examinat/evaluat sub aspectul cresterii si dezvoltarii (greutate, înaltime, examen clinic, investigatii screening pentru depistarea carentelor) lunar în primul an de viata, apoi trimestrial pâna la 3-4 ani. Cu ocazia acestor evaluari se pot depista erorile alimentare, se pot depista anumite carente ce trebuie corectate(anemie, rahitism, malnutritia carentiala, excesul ponderal, încetinirea cresterii), precum si anumite afectiuni specifice vârstei mici, ce devin evidente pe parcursul cresterii.

Rolul acestor screeninguri de crestere si dezvoltare, efectuate de preferinta de catre un pediatru cu expertiza în acest domeniu, este si acela de a sprijini familia în rolul sau parental –reducerea anxietatilor materne, remodelarea unor comportamente fata de copil , asigurarea pebaza de grafice si urmarire frecventa ca exsita o rata normala de crestere si dezvoltare,adaptarea dietei la diferite circumstante (anotimp, patologie asociata, curba de crestere, tip deactivitate, carente specifice etc).

Uneori, familiile considera ca este suficient sa alimenteze copilul pentru a-i astâmpara foamea; alte familii considera ca daca au cumparat „cele mai scumpe si stralucitoare” produse de pe raft au facut bine pentru copil; alte cazuri considera, în functie de informatii luate dindiferite surse, ca trebuie sa aduca suplimente „naturale” copilului pentru a-l mentine sanatos,sau ca trebuie sa îi dea acestuia o dieta restrictiva (strict vegetariana); în oricare din variante,important este rezultatul – adica starea propriu-zisa, obiectiva si masurata, de nutritie, crestere si dezvoltare a copilului.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s